اصول تکرار، الگو و ریتم در طراحی گرافیک چیست؟

بیایید سه موضوع که در نگاه اول ممکن است به نظر شما بسیار ابتدایی و واضح باشد را بررسی کنیم. با این حال، اگرچه ممکن است به نظر برسد که نیازی به معرفی ندارند، باید آنها را مطالعه کنیم. با درک این مفاهیم، ​​می توانید آنها را به طور مؤثرتری برای جلب توجه کاربران خود به کار ببرید و در عین حال طرح های خود را مؤثرتر کنید.

با گفتن کلمه ی «تکرار» ممکن است به کسی فکر کنید که بارها و بارها یک حرف یکسان می‌زند. با این حال، این مقوله؛ در طراحی متفاوت است. تکرار چیزها نباید خسته کننده باشد! در واقع، زمانی که به روش درست استفاده شود، می تواند طرح را تقویت کند. همچنین می تواند اطمینان بدهد که پیام ها بهتر درک می شوند. ما به عنوان طراح، سه روش تکرار داریم: تکرار، الگوها و ریتم.

تکرار (Repetition) در طراحی گرافیک

تکرار،  در تعریفی ساده به معنای تکرار چند عنصر واحد در یک طرح است. به عنوان مثال، می توانید یک خط را به صورت افقی بکشید و سپس چندین خط دیگر را در کنار آن رسم کنید.

99f4e52a45bce97439a6ea53baf7def2 - اصول تکرار، الگو و ریتم در طراحی گرافیک چیست؟

تکرار،  می تواند در طراحی وب و اپلیکیشن مفید باشد. به عنوان مثال، شما انتظار دارید که لوگوی یک کسب و کار؛ در هر صفحه و در همان مکان تکرار شود. آیتم های منو (menu) نیز اغلب در یک مکان در صفحه تکرار می شوند. این؛ به ارائه ی یک تجربه ی کاربری ثابت کمک می کند. با تکرار عناصر، ما به عنوان طراح نه تنها مطابق انتظارات کاربران خود مواردی را فراهم می آوریم، بلکه تجربه ی آن ها را نیز بهبود می بخشیم. ثابت قدم بودن ما باعث راحتی بیشتر کاربران می شود. به یاد داشته باشید که چشم به طور پیش فرض به روش خاصی کار می کند. استفاده از تکرار، برای آشنا نگه داشتن چشم با عناصر طراحی به این معنا است که ما از این تمایل؛ نهایت استفاده را می کنیم. همچنین می توانیم از اشکال، رنگ ‌ها، بافت‌ ها، فونت ‌ها و غیره برای حفظ این ثبات از طریق تکرار استفاده کنیم.

همچنین می توانید با استفاده از پیام های مکرر، به تکرار برسید. در صورتی که می خواهید مشتریانتان بدانند که شما در کسب و کار، ارزان ‌ترین یا سریع ‌ترین هستید، اگر قصد دارید این پیام باقی بماند، باید بیش از یک بار به آن ها در این باره بگویید. در این مثال، از تکرار برای تقویت استفاده می کنیم. ممکن است به یاد داشته باشید که جداول زمان را با تکرار آن ها یاد می گرفتید تا زمانی که آنها را در ذهن خود ثبت کنید. اصول، در اینجا یکسان است. هر چه بیشتر با اطلاعاتی مواجه شویم و درونی سازی کنیم، آن ها را بهتر حفظ می کنیم.

الگو (Pattern) در گرافیک دیزاین

الگوها به معنای تکرار بیش از یک عنصر طراحی هستند که در هماهنگی با یکدیگر کار می کنند. یک الگوی یکپارچه الگویی است که در آن هر عنصر در یک طرح (مهم نیست که چند بار تکرار شود) با هم ترکیب شده و یک کل را تشکیل می دهند. این، بیشتر در پس ‌زمینه‌ های صفحات وب و اپلیکیشن ها رایج است. البته در طراحی فرش و کاغذ دیواری نیز محبوب است. به اطراف خود نگاه کنید: روکش تخت، دیوار، جلد دفترچه. اگر یک الگوی یکپارچه می بینید، از نزدیک به آن نگاه کنید. آیا می بینید که چگونه عناصر (دایره ها، مارپیچ ها، مخروط ها، آناناس ها و غیره) بارها و بارها به یک شکل ظاهر می شوند؟ گاهی اوقات یکدیگر لمس می کنند و گاهی، بین خود فاصله دارند.

a7399aea991af8498ab6ebacc02531a1 - اصول تکرار، الگو و ریتم در طراحی گرافیک چیست؟

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، طراحان؛ بیشتر الگوها را بر اساس رنگ ‌ها، بافت ‌ها و شکل‌ ها ایجاد می کنند تا کلمات. ما می توانیم اشکال را خیلی سریع تر از کلمات تشخیص دهیم و مهم نیست چقدر سریع باید آنها را بخوانیم. شما می توانید چنین الگوهایی را در معماری نیز پیدا کنید. معماران تمایل دارند از یک درونمایه ی متحد کننده در داخل و خارج ساختمان ها استفاده کنند تا جذابیت زیبایی شناسی را افزایش دهند. این چیز جدیدی نیست. به ساختمان های یونان باستان مانند پارتنون فکر کنید. طراحان باستانی میتوانستند در استفاده از الگوهای عناصری مانند خطوط و مارپیچ ها، هوشمندانه تر عمل کنند.

وقتی به استفاده از الگوها در طراحی وب یا اپلیکیشن خود فکر می کنید، باید به پیچیدگی الگو فکر کنید. اگرچه ممکن است کاشی کردن یک تصویر به عنوان پس زمینه، ایده ی خوبی به نظر برسد، اما می‌تواند خواندن متنی را که روی الگو قرار دارد بسیار سخت ‌تر کند. اگر می خواهید برای سایتی که به سفر به یونان می پردازد طراحی انجام دهید، می توانید از بالای یک ستون باستانی برای طراحی خود استفاده کنید. در ابتدا عالی به نظر می رسد. شما یک طرح زیبا دارید که دارای دایره ها و برگ های انگور است.

با این حال، هنوز باید متن اضافه کنید. بنابراین، با نوشتن بیش از این، به زودی متوجه یک مشکل می شوید. نوشته ی تاریک گاهی روی خطوط تاریک تصویر می افتد. می‌توانید از متن روشن ‌تر مانند سفید یا زرد استفاده کنید، اما متوجه خواهید شد که سنگ خاکستری، خواندن آن را سخت می کند. شما در خواندن آن مشکل دارید، و همینطور کاربرانتان. آنها می خواهند با طراحی شما انگیزه بگیرند، نه اینکه سعی کنند متن را به سختی بخوانند. اگر می خواهید تجربه ی کاربری را حفظ کنید و کاربران را در صفحه ی خود نگه دارید، سادگی و ظرافت، ملاحظات کلیدی شما هستند.

ریتم در Graphic Design

وقتی عناصر را تکرار می کنید، فواصل بین آن تکرارها، می تواند حس ریتم و حرکت را در بیننده ایجاد کند. نوازندگان، در فاصله ی بین نت ‌ها ریتم ایجاد می‌کنند و به طور موثر باعث می ‌شوند که این شکاف ‌های «بیصدا» از نت ‌ها پخش شوند. طراحان برای ایجاد ریتم بین عناصر؛ فاصله وارد می کنند. به طور کلی، پنج نوع ریتم بصری وجود دارد.

1dfc1d46010ed58acac2fb165df47b62 - اصول تکرار، الگو و ریتم در طراحی گرافیک چیست؟

ریتم تصادفی (Random) در طراحی

تکرار عناصر بدون فاصله ی منظم و مشخص، ریتم های تصادفی را ایجاد می کند. فاصله میتواند یک میلی متر در اینجا و یک سانتی متر در آنجا باشد، در حالی که عناصر می توانند در همه جا باشند. به بارش برف، سنگریزه‌ ها در ساحل و حرکات ترافیک فکر کنید: همه آن ها نمونه‌ هایی از ریتم ‌های تصادفی هستند.

همچنین شایان ذکر است که اگر بخش کوچکی از ریتم را بررسی کنید، ممکن است به یک ریتم تصادفی برخورد کنید. با این حال، اگر به عقب برگردید و بخش بزرگ ‌تری را بررسی کنید، ممکن است یک ریتم منظم اما پیچیده در طراحی اعمال شود. به یاد داشته باشید که شما تصاویری مثبت و منفی دارید که می توانید از آنها استفاده کنید تا هم عناصر و هم فضا های بین آن ها، “پیش بینی” طراحی را سخت کند. با استفاده از یک سری عناصر بزرگ تر، تقریباً امکانات بی حد و حصری برای استفاده خواهید داشت. رنه ماگریت از ریتم تصادفی استفاده ی جالبی کرد.

ریتم منظم (Regular) در طراحی گرافیک

مانند ضربان قلب، ریتم منظم بارها و بارها فواصل یکسانی را دنبال می کند. فقط با ایجاد یک شبکه یا خطوط عمودی می توانید به راحتی یک ریتم منظم ایجاد کنید. چشم کاربر؛ فورا ریتم منظم را تشخیص می دهد و آن را برای هر گونه بی نظمی در فرایند اسکن می کند. به یاد داشته باشید، چشم “دوست دارد” به سمت عناصر برجسته کشیده شود. بنابراین، این خطر وجود دارد که وقتی از یک ریتم منظم در طراحی استفاده می کنید، بیش از حد یکنواخت شود (مثل چکیدن یک شیر).

ریتم متناوب (Alternating) در طراحی گرافیک

می تواند بیش از یک عنصر را در یک طرح تکرار کند. در طراحی متناوب، از الگوی 1-2-1-2-1-2 استفاده می شود. به مربع های سیاه و سفید روی صفحه ی شطرنج فکر کنید: این یک ریتم متناوب در بازی است. یک ریتم متناوب در واقع یک ریتم منظم با پیچیدگی بیشتر است. این می تواند به همان سادگی صفحه ی شطرنج ما باشد، یا می توانیم چیزی پیچیده تر را تصور کنیم. برخی از ریتم‌ های متناوب خارق‌العاده شامل ردیف‌ هایی از ماهی، پرندگان یا حیوانات دیگر هستند. به عنوان مثال با در نظر گرفتن ماهی، می توانیم ببینیم که هر ماهی یکسان، ماهی دیگری را دنبال می کند. با این حال، فضای منفی بین ردیف ‌ها، ماهی‌ هایی با رنگ دیگر را نشان می‌ دهد (که ما آن را پس‌ زمینه می‌دانیم) که در حال شنا کردن به سمت دیگر هستند و خطوط ظریف باله‌ ها و دم‌ های آن‌ ها با خطوط باله ‌ها و دم‌ های اولین الگوی ماهی در هم تنیده شده‌اند. طرح M.C. Escher’s Lizard  نمونه ی عالی دیگری از این موضوع است، که شامل سه رنگ مارمولک به همراه یک جفت از هر رنگی است که پشت به یکدیگر قرار دارند. به همان سادگی یا پیچیدگی که بخواهیم یک ریتم متناوب بسازیم، می تواند راه آسانی برای از بین بردن یکنواختی یک ریتم منظم باشد.

ریتم جاری (Flowing) در طراحی گرافیک

 یک ریتم جاری، عناصر تکراری را به دنبال خمیدگی ها، منحنی ها و موج ها نشان می دهد. در طبیعت، می توانید این را در امواج ساحل یا تپه های شنی مشاهده کنید. به عنوان طراح، می‌توانیم با ساختن الگوهای شگفت ‌انگیز عناصر با ریتم جاری، از طبیعت تقلید کنیم. ما می‌توانیم توده ‌های جلبک دریایی را در زیر آب نشان دهیم که رشته ‌های آن‌ ها به آرامی در یک سری جهت ‌ها قرار می گیرند. کاربر تصور می کند که آنها در حال شستشو در مقابل یکدیگر هستند.

ریتم پیشرونده (Progressive) در طراحی گرافیک

ما می توانیم یک ریتم پیشرونده را به سادگی با تغییر یکی از ویژگی های یک درونمایه در حین اینکه تکرارش می کنیم ایجاد کنیم. می‌توانیم یک سری دایره ‌ها را بالای یکدیگر بکشیم و هر یک از دایره‌ های پایین ‌تر را بزرگ ‌تر کنیم. آیا می بینید که چگونه بزرگ ترین مورد در پایین به شما نزدیک تر به نظر میرسد؟ ما می توانیم تغییر ریتم پیشرونده را به صورت نا محسوس یا چشمگیر ایجاد کنیم. می‌توانید به تدریج به دایره ‌های کوچک ‌تر سایه اضافه کنید تا کوچک ‌ترین دایره در بالا تیره، دایره ی وسط سایه ای جزئی، و بزرگ ‌ترین دایره فقط کمی سایه داشته باشد. ریتم های پیشرونده ما را احاطه کرده اند. اگر بخواهید از کسی در حال رقص فیلم بگیرید و سپس آن ویدیو را فریم به فریم بررسی کنید، ریتم پیشرونده خواهید داشت.

طراحی با استفاده از تکرار، الگو و ریتم

استفاده از عناصر بصری مکرر تکنیکی است که طراحان معمولا در طراحی وب از آن استفاده می کنند. برای ارائه ی یک تجربه بصری ثابت، می توانید عناصر طراحی را تکرار کنید. این کار تمرکز روی محتوا را برای کاربران آسان ‌تر می‌کند زیرا در این صورت می ‌دانند کجا می ‌توانند انواع خاصی از محتوا یا گزینه‌ های نوار وضعیت را پیدا کنند.

همچنین می توانید از تکرار برای جلب توجه به بخش خاصی از محتوا یا طرح استفاده کنید. می توانید از آن برای نشان دادن روابط بین ساختمان محتوا نیز استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید از الگو برای پس ‌زمینه در راستای افزودن بافت و سازگاری استفاده کنید و می‌توانید آن ها را برای ایجاد ثبات بین صفحاتی از نوع یکسان استفاده کنید.

به عنوان طراح، می‌توانیم از ریتم برای ایجاد هیجان (به‌ تدریج در طول زمان) یا اطمینان خاطر استفاده کنیم (برای مثال، ضربان قلب ممکن است در صفحه ‌ای که هدف آن مادران باردار است عالی باشد). یا، می توانیم از آن برای تأثیرگذاری بر احساسات دیگر استفاده کنیم.

نتیجه اصول تکرار، الگو و ریتم در طراحی گرافیک

به عنوان یک طراح، شما سه نوع تکرار دارید:

  • تکرار
  • الگوها
  • ریتم

می توانید از این ها برای شکل دادن به تجربه ی کاربری وب یا اپلیکیشن خود استفاده کنید. از طریق تکرار، الگوها یا ریتم، «حال و هوا» ی رابط کاربری را تنظیم می کنید و از این عناصر برای تقویت پیام خود و یا ایجاد ظاهر و احساس طرح خود استفاده می کنید.

تکرار، ساده ترین عنصری است که می توانید استفاده کنید. الگو ترکیبی از عناصر است که تکرار می شوند. ریتم، شامل استفاده از فواصل یا بازه های بین عناصر برای ایجاد تصوری از ریتم یا حرکت به کاربر است. میتوانیم از پنج نوع ریتم استفاده کنیم:

  • ریتم تصادفی
  • ریتم منظم
  • ریتم متناوب
  • ریتم جاری
  • ریتم پیشرونده

 

منابع interaction-design
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.