10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

اگر علاقه ای به میکس آهنگ دارید و می خواهید بدانید که به عنوان تازه‌کار از کدام اشتباهات اجتناب کنید به جای خوبی آمده‌اید! ادامه مطلب را بخوانید تا دریابید کدام اشتباهات رایج انجام می‌دهید. این 10 اشتباه میکس تازه کارها را بررسی کنید:

اگر هر یک از این اشتباهات رایج  میکس می کنید، نترسید. من نیز همان اشتباهات را داشته‌ام! همه همین گونه یاد گرفته‌اند. ادامه را بخوانید و از اشتباهات درس بگیرید یا به موضاعات زیر بروید تا بدانید کجای کار اشتباه است و چگونه برای آهنگ بعدی از انجام آن ها جلوگیری کنید:

  1. استفاده بیش از حد از پردازش برای یک ترک
  2. تلاش برای تبدیل صدا به چیزی که نیست
  3. تصور روشنی از آنچه می خواهید ندارید
  4. توجه نکردن به سطح بندی Gain
  5. توجه نکردن به روابط Phase
  6. گذاشتن Reverb روی هر ترک
  7. کار کردن با Solo برای مدت طولانی
  8. عدم توجه به زمان بندی و کوک
  9. زیاده روی در بیس و تریبل
  10. رفتن به دنبال صدای مستر شده

 

sound studio 750x430 - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

 

  1. استفاده بیش از حد پردازش برای یک ترک

به کار بردن Plug-in در تعداد بالا برای ترک های جداگانه بزرگترین اشتباهی است که من در تازه‌کاران می بینم. همه ما قربانی این موضوع شده ایم. این مشکلی بسیار رایج است. زیرا می بینیم که الگوها و ستارگان ما این اشتباه را در آموزش ها، در پست های وبلاگ و گاهی در صورت خوش شانس بودن حضوری انجام می دهند.

اما الگوهای ما برای این کار دلیلی دارند. مثلا Dave Pensado زنجیره شش پلاگینی را به عنوان یک نقشه گام به گام در ویدئوی YouTube نشان می دهد. او می داند که چرا ممکن است EQ  برای high-pass مناسب باشد، چرا دیگری برای تقویت فرکانس های mid ​​مناسب است، چرا چنین کمپرسوری صدای مکمل کاملی دارد و از همه مهم تر، چگونه همه پلاگین ها با هم کار می‌کنند.

بسیار مهم است که به دنبال حرکات مناسب باشید و صداهای های جدید را آزمایش کنید. گاهی آزمایش می تواند مضر باشد. حداقل در مرحله میکس این گونه است. مانند هنگامی که تصور یا مرجع مشخصی از صدای درون ذهنتان ندارید.

 

  1. تلاش برای تبدیل صدا به چیزی که نیست

یک بار مهندس با استعداد را دیدم که تازه از مدرسه صوتی فارغ التحصیل شده بود. او روی قطعه کلاسیک کار می کرد. او کم کم صدای خواننده Baritone را به صدایی خشن با Reverb زیاد و در کل غیر طبیعی تبدیل کرد. آخر کار رو به من کرد و گفت:« خراب شد، نه؟»

سپس او کاری جسورانه انجام داد. تمام پردازش را پاک کرد و خودش را به دو پلاگین و یک send effect محدود کرد. در کمال تعجب کار بسیار خوب از آب درآمد. از آن زمان هر قطعه کلاسیکی که او مهندسی کرده بود را شنیدم عالی بودند.

من هیچ کاری برای پیشرفت او یا توصیه یا انتقادی نکردم. محدود شدن به دو پلاگین ایده خودش بود. من فقط او را تماشا کردم که دریافت نیازی به شلوغ کاری نداریم، مخصوصاً اگر با Bus های طبیعی و متفاوت مبارزه نکنید.

همه چیز به این برمی گردد: هر زمان که به دنبال پلاگین جدیدی می گردید، آیا می دانید به چه چیزی می خواهید برسید؟ آیا برای بهبود صدا کار می کنید یا با آن درگیر می شوید؟

البته پاسخ آن به داشتن تصور روشنی از آنچه می خواهید بستگی دارد که ما را درون دام بعدی گیر می اندازد:

 

mix 5592026 1280 750x430 - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

 

  1. تصور روشنی از آنچه می خواهید ندارید

چیزی که فقط تازه‌کاران را درگیر نمی کند بلکه من و هم رده هایم همیشه گرفتار آن هستیم. این می تواند مانند هر چیز دیگری شور و اشتیاق داشته باشد: ما فقط می خواهیم به کار ادامه دهیم. بنابراین در گام نخست به خود اجازه یافتن آن چه می خواهیم را نمی دهیم.

پیمانکار هرگز نمی تواند خانه ای با تصور کلی از قسمت های گوناگون آن بسازد. پس چرا ما فکر می کنیم که می توانیم میکسی بدون تصور کلی از شکل نهایی بیس داشته باشیم؟

شاید برای هنرمندان و تهیه کنندگان مناسب باشد که به همه چیز را بهم بریزند. اگرچه کار در بخش میکس، بیشتر شبیه به اجرای هنرمندانه یک نقشه است تا نقاشی چشم انداز زیبا. اگر با این حرف هم اندیشه هستید، بهتر است یک ایده روشن از کارتان هرچند کلی یا کوچک داشته باشید.

 

orange 750x430 - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

 

  1. توجه نکردن به سطح بندی Gain یا Gain Staging

شاید فکر کنید که امروزه می توان سطح بندی Gain سنتی را کنار گذاشت. با این حال ، بسیاری از پلاگین ها (به ویژه در حالت آنالوگ) مانند دستگاه های قدیمی به قدرت سیگنال پاسخ می دهند. اگر از دستگاه های شبیه سازی آنالوگ در یک ترک aux استفاده می کنید، به کار بردن بیش از اندازه سطح ابزارهایی را که به aux می روند ممکن است صدا را Disort کنند. این می تواند مشکل ساز شود، به ویژه در پروژه های بزرگ که باید به سطح بسیاری از قسمت های متحرک توجه کنید.

همچنین اگر به ساختار مناسب gain توجه نکنید در سیستم خود گیر کرده اید. منظور من از این حرف چیست؟ میکس زنده، کار روی پروژه آهنگساز دیگر، استفاده از برد آنالوگ برای هر ظرفیت ضبط. وقتی که روش کار شما با آن ها مطابقت نداشته باشد اجرای این وظایف پولساز بسیار دشوارتر است. برخی نیاز به Gain  به سبک آنالوگ دارند.

به همین دلیل همیشه با جریان سیگنال در DAW  مانند دستگاه آنالوگ رفتار کنم. در صورت نیاز به من قدرت مانور بیش تری می‌دهد. همچنین به سازماندهی بیشتر پروژه هایم کمک می کند. مانند هنگامی بخواهم باید کانال ها یا گروهی را به bus جدید یا مختلف اختصاص دهم.

 

signal flow chart - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

 

  1. توجه نکردن به روابط Phase

هنگامی که تازه کار باشید تشخیص سیگنال out of phase بسیار دشوار است. به خصوص اگر کسی به شما یاد ندهد که چگونه می توانید آن را تشخیص دهید.

آهنگی را که یکی از دوستان قدیمیم فرستاده بود را به خاطر دارم. او از کم جان بودن drums در میکس خشن شکایت کرده بود. سپس معلوم شد که overhead ها فاز متفاوتی دارند. جابه‌جایی در overhead راست ، میکس را بسیار بهتر کرد.

Drums همیشه مشکل ساز است. بنابراین این جا کاری با کیت چند میکروفونی را انجام می دهم: من فازها را  overhead را در برابر یکدیگر بررسی می کنم. یکی از overhead را برمی گردانم تا ببینم کدام تصویری منسجم و یک دست تری به من می دهد. تفاوتشان همیشه مانند سیاه و سفید است.

سپس overhead میکروفون های دیگر را تکی آزمایش می کنم. گوش می دهم که کدام ترکیب کم و متوسط بیش تری ​​دارد. همچنین به اندازه‌گیرها را نگاه می کنم. به احتمال زیاد، قطبی که سطح بالاتری دارد، فازش درست است.

اما مطمعنم که برای تازه‌کاران نیز به همان اندازه نگران کننده است که باید بدانند چه موقع عناصر را out of phase رها کنند. یا بدانند چه موقع روابط فاز را به عنوان افکت دستکاری کنند.

drums چنین حالتی ندارد اما کابین های گیتار چند میکروفونی میتوانند از آن بهره ببرند. در این مورد، می توانید رابطه فازی بین دو میکروفن را فرصتی برای تفاوت tonal بدانید، وضعیتی شبیه به EQ. به خاطر داشته باشید که کیفیت صدا بسته به سطح رابطه ترک ها تغییر می کند.

به طور خلاصه: هنگام میکس سازهای پایه مانند drums و بیس، phase را بررسی کنید و تلاش کنید تصویری منسجم بیرون بیاورید. هنگامی میکس عناصر کم اهمیت یاد بگیرید که از روابط فاز برای ایجاد بهترین تصویر tonal استفاده کنید.

audio engineers 7 750x430 - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

 

  1. گذاشتن Reverb روی هر ترک

به یاد دارم که از سیگنال خشک می ترسیدم. از روی ترس روی همه چی reverb می گذاشتم. این کار در آن دوران چیزی جز آهنگ روان و شل برایم نگذاشت.

هنوز نمی دانستم که Reverb های گوناکون چگونه نشان دهنده روندها یا ژانرهای خاص است، یا چگونه برخی از صداها ممکن است با Reverb ضبط شده باشند. گیتارها نمونه خوبی هستند،همچنین synth هایی که از آهنگساز به شما داده می شوند.

بار دیگر یادگیری با وجود محدودیت رشد کرد. اگر اشتباه Reverb  گذاری روی هر ترک را می‌کنید از شما دعوت می کنم این موارد را امتحان کنید: خود را به چهار یا پنج Reverb در کل میکس محدود کنید و در صورت امکان حتی کم تر به کار ببرید. شاید برای Drums، وکال ها، کمی برای Snare  و روی گیتاری خشک بخواهید Spring Reverb بگذارید.

سایر افکت ها نیز همین طور است. ممکن است در تلاش برای جالب تر نشان دادن آهنگ، میکس را شل و بی حال کنیم. پس داستان و دلایل Modulation، Delay و Pitch Variance سنتی را بیابید و بیاموزید. بفهمید که یک phaser چه می کند و چه تفاوتی با Flanger یا Chorus دارد. بیاموزید که چگونه Delay می توانند فضای صدا را افزایش دهد (Delay همگام سازی شده با استریو پایین ، یا یک ژانر ایجاد کند (برای مثال، یک ضربه محکم و ناگهانی).

  1. کار کردن با Solo برای مدت طولانی

این یک اشتباه رایج است. اشتباهی که با وجود بسیاری از آموزش ها درون YouTube  هم برطرف نشده است. بسیاری از آهنگ ساز های بزرگ نکات خوبی برای گفتن دارند و آن ها را در حالت Solo به نمایش می گذارند تا بهتر دیده و شنیده شوند. با این حال، این مهندسان یادشان می رود که درباره‌ی Solo به شما هشدار دهند. اگر نمی دانستید و چنین ویدیویی را تماشا کردید باید این ایده اشتباه را از سر خود بیرون کنید.

بیایید Saw را تنظیم کنیم و تکرار کنیم که میکس یک صدا در Solo خوب نیست. زیرا چشم انداز کلی کار را به سرعت از دست می دهید. هشدارهای دیگری هم وجود دارد:

Solo برای لحظات کوتاه که باید چیزی را بشنوید مانند صدای Snare مناسب است. همچنین solo کردن گروهی از ترک ها هیچ اشکالی ندارد. میکس drums، بیس و وکال در حالت Solo  برای تنظیم و تعادل بهتر مفید است.

guide to mixing banner 750x430 - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

 

  1. عدم توجه به زمان بندی و کوک

بارها میکسی با این پرسش برایم فرستاده شده است که چرا به نظر واقعی نمی رسد؟ نصف آن ها بخاطر مسائل صوتی هستند اما بیش‌تر گره کار در ویرایش است: اگر چیزی خارج از کلید یا زمان است باید آن را به بهترین شکل و مطابق با اهداف هنرمند ویرایش کنیم. هیچکس قرار نیست Bob Dylan را Auto tune کند، اما Justin Bieber داستان دیگری دارد.

گروهی مانند White Stripes بیش‌تر از گروهی مانند Imagine Dragons از کوک خارج می شوند. باز هم وظیفه شماست که انگیزه چنین کاری را بیابید، منابع را بررسی و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

 

  1. زیاده روی در بیس و تریبل

این باعث دلخوری بسیاری از مهندسان تازه کار در سراسر جهان شده است. مطمئن باشید همه ما دستکاری های بی اندازه در فرکانس های بالا و پایین را تجربه کردیم. با این که هیچ وقت دلیل خراب شدن میکس نبودند.

این یکی از اشتباهات بزرگ‌تر است که به خستگی گوش و ترجمه ضعیف در سیستم های بلندگو مربوط می شود. شما در حال حاضر از منحنی Beats برای موسیقی استفاده می کنید که در هدفون Beats پخش شود. Double Beats هرگز خوب نیست!

نمی دانم آیا راه چاره‌ای جز زمان و بررسی مراجع وجود دارد یا نه. بر اساس تجربه من هرچه بیش تر مهندسی کنم، احساس می کنم نباید در باس و تریبل زیاده روی کنم. همان طور که در موارد قبلی ذکر شد، ساماندهی و بررسی مرجه راه چاره است: زیاده روی نکنید مگر این که بدانید که آهنگ به آن نیاز دارد و با آهنگ مرجع نزدیک به آن تأیید کرده باشید.

 

Mixing Mastering Electronic Music in 2020 750x430 1 - 10 اشتباه رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

  1. رفتن به دنبال صدای مستر شده

این مشکل قابل فهم است زیرا همه می خواهند از همان آغاز کار آهنگی آماده داشته باشند. همه شنیدن این جمله از مهندس مستر که این آهنگ به کار خاصی نیاز ندارد» را بارها تصور کردیم. آموزش های زیادی وجود دارند که میکسر های برنده grammy زنجیرهای میکس باس محدودشان را به ما نشان می دهند.

باید به یاد داشته باشید که آن‌ها مهندسانی با تجربه هستند و شما نیز روزی یکی از آن‌ها خواهید شد!

هنگامی که تازه شروع به مستر می کنید بهتر است از نظر timbre و تن صدا مطابقت داشته باشید، نه از نظر بلندی صدا یا سطح. زیرا که برای حفظ آن سطوح بالاتر به ابزارهای پیچیده‌تری نیاز است.

مرجع صدا را پایین بیاورید تا headroom بیش‌تر شود. این گونه دیگر مجبور نیستید با سقف دیجیتالی مبارزه کنید. قبل از اینکه نگران  peak ها باشید، به خودتان این فرصت یادگیری رفتار سیگنال ها و headroom را بدهید. در غیر این صورت میکس را خشن و بدتر از آن، فرایند یادگیری را طولانی‌تر می‌کنید. مانند این عبارت قدیمی است که قبل از دویدن باید راه رفتن را یاد بگیرید.

نتیجه اشتباهات رایج هنگام میکس (Mix) کردن موسیقی

با نوشتن این مقاله در مورد ده اشتباه رایج تازه‌کارها موقع میکس موسیقی از شما دعوت می‌کنم که کاری خلاف عقل انجام دهید: نخست خود را درگیر هر یک از این مشکلات بکنید. پروژه ای را که در گذشته میکس کردید را دوباره آغاز کنید. یک ساعت را در تعطیلات آخر هفته به کار روی همه چیز در Solo بپردازید، در هر ترک reverb بگذارید. همه این‌ها را با یک زنجیره پیچیده مستر انجام دهید.

با آنچه گفته شد قصد ضربه زدن به آموزش شما ندارم. با انجام این کارها دو چیز را به دست می آورید: خودتان آثار زیانبار این مشکلات را می‌شنوید، یا با چیزی منحصر به فرد و شگفت انگیز برمی‌خورید. هر دو نتیجه عالی هستند و هر دو هدف بزرگتری از آزمایش را ارائه می دهند.

آزمایش هیچ اشکالی ندارد. اگرچه ممکن است آزمایش کنترل شده را برای رشد، مهلت کارها و مشتریان خود بهتر بدانید. پس با دانستن این مشکلات احتمالی به سراغ آن ها بروید!

 

 

منابع izotope
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.