چه موقع باید عکسی رنگی یا سیاه سفید بگیریم؟

در این مقاله به انتخاب نحوه استفاده از رنگ در عکس ها می‌پردازیم. عکاس بزرگی مانند سباستینو سالگادو منحصراً سیاه و سفید عکس می گیرد، استیو مک کوری تصاویر رنگی ثبت می‌کند و جیمی نلسون که با رنگ های خنثی عکاسی می‌کند. عکاسی رنگی، سیاه و سفید یا هر حالتی در میان این دو، جذابیت خاص خود را دارد. بنابراین چرا بسته به نیاز خود از ترکیبی از همه اینها استفاده نکنیم؟

من فقط به صورت رنگی عکاسی می کنم و در صورت لزوم، با استفاده از لایت روم آن را به سیاه و سفید تبدیل کرده یا رنگ ها را در کاهش می دهم. عکاسی رنگی و سپس تبدیل آن به سیاه و سفید طی پس‌پردازی مزایایی نسبت به عکاسی سیاه و سفید دارد. عکاسی سیاه و سفید نیز به نوبه خود مزایایی دارد. اما شرح آن خود به یک مقاله دیگر نیاز دارد! در این مقاله تمرکز ما بر عکسبرداری رنگی و تبدیل آن به سیاه و سفید طی پس‌پردازی است.

عکاسانی مانند جیمی نلسون از تکنیک های درجه بندی رنگ ها برای ایجاد ظاهری خنثی و سینمایی در عکس های خود استفاده می کنند. اما اگر نمی خواهید رنگ ها را تغییر دهید، کاهش اشباع رنگ نیز موثر خواهد بود. سه سوال خاص در پایین مشاهده می‌کنید که من هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تصویر را در رنگ کامل نگه دارم، آن را در رنگ خنثی تنظیم کنم یا به سیاه و سفید تبدیل کنم از خودم می پرسم:

A رنگ ها حاوی اطلاعات مربوط به داستان عکس می‌باشند

B رنگ ها عناصر را از یکدیگر جدا می‌کنند

C – رنگ ها سبب انحراف توجه یا ناهماهنگی می‌شوند

  1. در صورت وجود حالت A، عکس را در حالت تمام رنگ نگه دارید

مثال ۱ :

Nikon D800E, 70-200mm @ 130mm, f/4, 1/60s
Nikon D800E, 70-200mm @ 130mm, f/4, 1/60s

عکس بالا را می‌توانستم به سیاه و سفید تبدیل کنم، اما این پیام متفاوتی را به بیننده می داد. لباس صورتی این راهبه ها در میانمار در کل جهان بودایی بی نظیر است. در این مورد، رنگ ها حاوی اطلاعات فرهنگی مفیدی برای داستان عکس می‌باشند. بنابراین عکس را رنگی باقی می‌گذارم. چون حالت سیاه و سفید این عکس پیام متفاوتی دارد و نگاه ها را فقط به سمت دختری که به دوربین نگاه می‌کند منعطف می‌سازد.

مثال ۲ :

Fujifilm X-T1, 16-50mm @ 16mm, f/8, 1/200s
Fujifilm X-T1, 16-50mm @ 16mm, f/8, 1/200s

عکس بالا در شهر آبی Chefchaouen مراکش گرفته شده است. به دلیل رنگ منحصر به فرد دیوار ها و لباس خاصی که مرد بر تن دارد، با یک نگاه به عکس می‌توان مکان آن را فهمید. به همین دلیل، این عکس در رنگ کامل بهترین اثرگذاری را دارد.

 

۲. در صورت وجود حالت B، عکس را در حالت تمام رنگ نگه دارید

مثال ۳ :

Nikon D800E, 24-70mm @ 70mm, f/8, 1/80s
Nikon D800E, 24-70mm @ 70mm, f/8, 1/80s

Shooting in Color 3 300x200 1 - چه موقع باید عکسی رنگی یا سیاه سفید بگیریم؟

عکس اصلی رنگی است و نسخه سیاه و سفید آن را در سمت راست مشاهده می کنید. موضوعات عکس در نسخه سیاه و سفید به نوعی با پس زمینه ترکیب شده اند که اصلا خوشایند نیست. در این حالت وجود رنگ برای تفکیک سوژه ها از پس زمینه نیاز است، به همین دلیل است که من این عکس را تمام رنگی نگه داشتم.

  1. در صورت عدم وجود حالت A و B ، تصویر را به سیاه و سفید تبدیل کنید

مثال ۴ :

Shooting in Color 5 960x741 1 - چه موقع باید عکسی رنگی یا سیاه سفید بگیریم؟

 

وقتی یک عکس برای تکمیل پیام خود نیازی به رنگ ندارد، در خالص ترین حالت خود می‌باشد. اگر عکس ها همیشه در حالت سیاه و سفید تکمیل بودند بسیار عالی میشد! اما همانطور که قبلاً دیدیم، گاهی اوقات استفاده از این حالت اصلا مطلوب نیست.

 

مثال 5 :

Nikon D800E, 18-35mm @ 25mm, f/8, 1/1000s
Nikon D800E, 18-35mm @ 25mm, f/8, 1/1000s

 

در این عکس نیز شرایط مشابهی حاکم است. رنگ هیچ کمکی به تکمیل پیام عکس نمی کند، بنابراین نیاز نیست سوژه اصلی و شتر او را به رخ بکشید.

 

مثال ۶ :

Nikon D800E, 70-200mm @ 150mm, f/4, 1/60s
Nikon D800E, 70-200mm @ 150mm, f/4, 1/60s

 

نسخه رنگی اصلی شامل پیراهن های رنگی مختلف از سوژه های پس زمینه است که موجب انحراف توجه از سوژه اصلی می شود. بنابراین این عکس در سیاه و سفید بهترین عملکرد را دارد.

 

  1. در صورت وجود حالت C ، رنگ های تصویر را خنثی کنید

به عکس های زیر که توسط دوربین من گرفته شده توجه کنید.

مثال ۷ :

 

Nikon D800E, 18-35mm @ 18mm, f/5.6, 1/200s
Nikon D800E, 18-35mm @ 18mm, f/5.6, 1/200s

 

 

رنگ پیراهن ها و کیف ها به وضوح توجهات را منحرف می‌کند. حالا ببینیم این عکس در حالت سیاه و سفید چگونه به نظر می رسد:

Nikon D800E, 18-35mm @ 18mm, f/5.6, 1/200s
Nikon D800E, 18-35mm @ 18mm, f/5.6, 1/200s

 

مشکل برطرف شد، اما اکنون به نظر می رسد همه چیز با هم ترکیب شده است. اکنون سطح اشباع رنگ ها را طی پس‌پردازی کاهش می‌دهیم. به عکس زیر نگاه کنید:

 

Nikon D800E, 18-35mm @ 18mm, f/5.6, 1/200s
Nikon D800E, 18-35mm @ 18mm, f/5.6, 1/200s

 

به نظر من، این مورد بهترین نسخع این عکس است. رنگهای ظریف تفکیک خوبی بین سوژه ها ایجاد می کند و در عین حال انحراف زیادی وجود ندارد.

در پایین نمونه ای دیگر وجود دارد که در آن رنگ های خنثی، عملکرد بهتری نسبت به رنگ کامل و سیاه‌و‌سفید دارند .

مثال ۸ :

Shooting in Color 11 960x682 1 - چه موقع باید عکسی رنگی یا سیاه سفید بگیریم؟

در مقاله بعدی، موضوع درجه بندی رنگ و عکاسی به صورت سیاه و سفید را بررسی خواهیم کرد. ممنون از همراهیتان !

منابع photographylife
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.