مفهوم بزرگنمایی یا زوم اپتیکال (نوری) و دیجیتال در عکاسی چیست؟

NIKON D7100 + 200-500mm f / 5.6 @ 500mm ، ISO 400 ، 1/1250 ، f / 6.3

اگر به دنبال خرید دوربین، مخصوصاً دوربین لنز فوکوس یا ثابت و لنز دوربین عکاسی هستید، احتمالاً با اصطلاحات بزرگنمایی نوری و دیجیتال روبرو شده‌اید. اما این عبارات به چه معناست؟ آیا یک نوع بزرگنمایی بهتر از نوع دیگر آن است؟ تولیدکنندگان دوربین برای جلب شما در خرید محصولاتشان از انواع اصطلاحات مختلف استفاده می‌کنند، اما اصول مهم در واقع کاملاً ساده هستند. امیدوارم بعد از خواندن این مقاله، در مورد بزرگنمایی آگاه‌تر شوید.

بزرگنمایی چیست؟

در اصطلاح عکاسی، «بزرگنمایی» یا zoom in به معنای بزرگتر کردن سوژه در کادر است، بدون اینکه واقعاً خودتان به جلو حرکت کنید (در عوض، روی لنز خود بزرگنمایی کنید). از طرف دیگر، «کوچک‌نمایی» یا  zoom out به معنای رفتن به مسیر دیگر یا کوچک کردن سوژه در قاب است. لنزهای بزرگنمایی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند و فوق‌العاده راحت هستند. آنها به شما امکان می‌دهند فاصله کانونی را بدون استفاده از یک لنز متفاوت کاملاً تغییر دهید.

در دوربین DSLR یا بدون آینه، بزرگنمایی یا با چرخاندن حلقه روی لنز یا با فشار دادن و کشیدن   Barrel   لنز انجام می‌شود. در مورد بیشتر دوربین‌های کامپکت، بزرگنمایی با چرخاندن یک صفحه مدرج در بالای دوربین انجام می‌شود. این حرکات فاصله کانونی لنز را تنظیم می‌کند و به شما امکان می‌دهد صحنه را بزرگ کنید.

با این‌حال، همه بزرگنمایی‌ها یکسان نیستند!

این دوربین پاناسونیک Lumix DMC-FZ2500 است. این لنز با استفاده از صفحه مدرج در بالای دوربین بزرگنمایی می‌کند.
این دوربین پاناسونیک Lumix DMC-FZ2500 است. این لنز با استفاده از صفحه مدرج در بالای دوربین بزرگنمایی می‌کند.

 

بزرگنمایی نوری یا اپتیکال در عکاسی

با بزرگنمایی نوری، المنت‌های شیشه‌ای داخل لنز حرکت می‌کنند تا فاصله کانونی لنز را کم یا زیاد کنند. هر زمان که کسی «لنز زوم» را ذکر می‌کند، منظور وی لنز با توانایی تغییر فاصله کانونی با حرکت دادن عناصر شیشه‌ای آن است.

بزرگنمایی نوری بهترین راه برای بزرگنمایی در عین حفظ هرچه بیشتر کیفیت تصویر است. با این حال، برخی دوربین‌ها چیزی را تحت عنوان «بزرگنمایی دیجیتال» نیز تبلیغ می‌کنند. بزرگنمایی نوری و دیجیتال را اشتباه نگیرید. همانطور که در ادامه خواهید دیدُ این دو یک چیز نیستند.

یک نمونه از لنزها با بزرگنمایی نوری، لنزهای Fujifilm XF 100-400mm f / 4.5-5.6 R LM OIS WR است. این لنز از 100 میلی‌متر (یک لنز تله فوتوی متوسط) تا 400 میلی‌متر (یک تله فوتوی قوی) بزرگنمایی می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام بزرگنمایی لنز، barrel  در لنزهای Fujifilm چگونه گسترش می‌یابد. برخی از لنزهای بزرگنمایی این کار را در داخل انجام می‌دهند، بنابراین دراز  شدن barrel  در لنز را نمی‌بینید، مانند لنزهای 70-200 mm f / 2.8 Nikon و Canon

 

فوجی فیلم، f / 4.5-5.6  100-400 میلی‌متر
فوجی فیلم، f / 4.5-5.6  100-400 میلی‌متر

زوم دیجیتال

در بزرگنمایی دیجیتال در داخل دوربین، از اپتیک لنز استفاده نمی‌شود. برای این کار، دوربین در مرکز تصویر قرار می‌گیرد. سپس تصویر ضبط برش داده شده با اضافه کردن پیکسل به تصویر، به صورت دیجیتالی به اندازه بالاتری، بزرگ‌تر می‌شود. در طی این روند، کیفیت تصویر ممکن است به شدت آسیب ببیند!

آیفون 8 پلاس، دارای دو لنز است. فاصله کانونی یکی از آنها 28 میلی‌متر (در عبارات معادل 35 میلی متر) و دیگری 56 میلی‌متر و همچنین دارای بزرگنمایی دیجیتال 10 برابر است. در اینجا سه تصویر وجود دارد که به ترتیب 28، 56 میلی‌متر (بزرگنمایی نوری 2 برابر) و 280 میلی‌متر (بزرگنمایی دیجیتال 10 برابر) گرفته شده‌اند. توجه کنید که کیفیت تصویر با استفاده از بزرگنمایی طولانی دیجیتال به شدت آسیب می بیند.

آیفون 8 پلاس + آیفون 8 پلاس دوربین دوگانه پشتی 3.99 mm f / 1.8 @ 3.99 mm (28میلی‌متر با فریم کامل) ، ISO 20 ، 1/2000 ، f / 1.8
آیفون 8 پلاس + آیفون 8 پلاس دوربین دوگانه پشتی 3.99 mm f / 1.8 @ 3.99 mm (28میلی‌متر با فریم کامل) ، ISO 20 ، 1/2000 ، f / 1.8

 

آیفون 8 پلاس + آیفون 8 پلاس دوربین دوگانه پشتی 6.6 ) f / 2.8 @ 6.6 mm 56 میلیمتر با فریم کامل) ، ISO 20 ، 1/1000 ، f / 2.8
آیفون 8 پلاس + آیفون 8 پلاس دوربین دوگانه پشتی 6.6 ) f / 2.8 @ 6.6 mm 56 میلیمتر با فریم کامل) ، ISO 20 ، 1/1000 ، f / 2.8

 

آیفون 8 پلاس + آیفون 8 پلاس دوربین دوگانه پشتی 3.99میلی‌متر- mm f / 1.8 @ 39.9 mm ( 280 میلی‌متر با فریم کامل) ، ISO 25 ، 1/4400 ، f / 1.8
آیفون 8 پلاس + آیفون 8 پلاس دوربین دوگانه پشتی 3.99میلی‌متر- mm f / 1.8 @ 39.9 mm ( 280 میلی‌متر با فریم کامل) ، ISO 25 ، 1/4400 ، f / 1.8

 

اندک دلایلی وجود دارد که از اپتیک لنز فراتر رفته و از زوم دیجیتال دوربین استفاده کنید. بهتر است به جای اینکه به دوربین اجازه دهید عکس را برای شما برش دهد، خودتان آن را بر روی رایانه خود برش دهید. حتی اگر نیمی از تصویر را برش دهید ، باز هم وضوح کافی برای چاپ عکس‌های 4 × 6 و بیش از این، برای ارسال تصاویر خود به صورت دیجیتالی در شبکه‌های اجتماعی خواهید داشت.

در موارد معدودی که شما نیاز به سختگیری بیشتری دارید و یا می‌خواهید چاپ در سایز بزرگ انجام دهید، برنامه‌های نرم‌افزاری، نسبت به بزرگنمایی دیجیتال روی دوربین، کار بزرگتری در بزرگنمایی تصویر شما انجام می‌دهند.On1 Resize ، Alien Skin’s Blow Up و نرم‌افزار رایگان Gimp و Irfan View همه در بزرگنمایی عکس‌ها به خوبی عمل می کنند.

نکته قابل توجه در اینجا این است که ادعاهای بزرگنمایی دیجیتالی تولیدکنندگان دوربین را نادیده بگیریم. اگر دسترسی و کیفیت تصویر برای شما ضروری است، فقط روی بزرگنمایی نوری تمرکز کنید.

قدرت زوم

به دو روش می‌توانید قدرت لنز بزرگنمایی را ببینید. یک روش با فاصله کانونی لنز و روش دیگر با نسبت بزرگنمایی آن است. در حالی که از فاصله کانونی تقریباً به طور انحصاری در DSLR و دنیای بدون آینه استفاده می‌شود، در دوربین‌های عکاسی و عکسبرداری، نسبت بزرگنمایی بسیار بیشتر است. با این حال، فاصله کانونی و نسبت بزرگنمایی برای هر دو نوع لنزهای دوربین اعمال می‌شود.

فاصله کانونی زاویه دید لنز را توصیف می کند. هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد ، زاویه دید باریک‌تر می شود و بزرگنمایی بیشتری را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال، لنز Nikon’s 200-500mm f / 5.6E ED VR یک لنز عالی برای عکاسان حیات وحش است. به شما امکان می‌دهد تا هنگام بزرگنمایی 500 میلی‌متر، به سوژه خود بسیار نزدیک شوید.

NIKON D7100 + 200-500mm f / 5.6 @ 500mm ، ISO 400 ، 1/1250 ، f / 6.3
NIKON D7100 + 200-500mm f / 5.6 @ 500mm ، ISO 400 ، 1/1250 ، f / 6.3

 

با دوربین‌های کامپکت، از نسبت بزرگنمایی به جای فاصله کانونی برای نشان دادن قدرت لنز استفاده می‌شود و مشاهده خواهید کرد که در تبلیغات با X مانند 3X یا10X ذکر شده است. نسبت بزرگنمایی، مقدار طولانی‌ترین فاصله کانونی لنز است که بر کوتاهترین فاصله کانونی آن تقسیم می‌شود. بنابراین، نسبت بزرگنمایی لنزهای 200-500 میلیمتری Nikon در بالا 500 mm ÷ 200 mm یا 2.5 X است.

فاکتور X

بیایید با دقت بیشتری به نسبت بزرگنمایی (عامل X) نگاه کنیم، زیرا ممکن است کمی گیج کننده به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، لنز Nikon 28-300mm f / 3.5-5.6G ED VR را در نظر بگیرید. اگرچه میزان دسترسی آن تقریباً به لنزهای 200-500 میلی متر نمی‌رسد ، اما نسبت بزرگنمایی آن بسیار بیشتر است. لنز 28-300  میلی‌متری دارای بزرگنمایی 300mm ÷ 28mm یا 10.7X است! بنابراین، نسبت بزرگنمایی نشان نمی‌دهد که چقدر می توانید به سوژه خود نزدیک شوید. عدد بالاتر به سادگی نشان می‌دهد که بین انتهای عریض و تله‌فوتوی لنز فاصله بیشتری وجود دارد.

دوربین‌های با نسبت بزرگنمایی یکسان، لزوماً فاصله کانونی یکسانی ندارند! بیایید به دو مثال دیگر نگاه کنیم. Canon’s PowerShot SX740 و Nikon’s Coolpix B500 هر دو دارای بزرگنمایی نوری 40X هستند. با این حال، اگر کمی بیشتر به مشخصات آنها بپردازید، متوجه می‌شوید که فاصله کانونی PowerShot (با تعادل کامل فریم معادل) 24-960 میلی‌متر بوده در حالی که Coolpix 22.5-900 میلی متر است. به عبارت دیگر، اگر دسترسی از اهمیت بالایی برای شما برخوردار باشد،  پاور شات Canon برای شما جذاب‌تر خواهد بود. از طرف دیگر، اگر عکاس منظره هستید و می‌خواهید با زوایای وسیع‌تری کار کنید، Coolpix بیشتر مناسب سبک عکاسی شما خواهد بود.

نتیجه

استفاده از لنز زوم یک روش عالی برای نزدیک شدن به هدف در زمانیست که نزدیک شدن جسمی غیرممکن است. با این حال، به یاد داشته باشید که بزرگنمایی نوری و دیجیتالی برابر نیستند. اگر یک دوربین نقطه‌ای و عکاسی دارید و می‌خواهید بزرگنمایی زیادی کنید، از بزرگنمایی نوری استفاده کنید. اگرچه بزرگنمایی نزدیکتر و بیشتر وسوسه‌انگیز است، اما نتایج با استفاده از بزرگنمایی دیجیتال ناامید کننده خواهد بود و بهتر است فقط در عوض عکس را برش دهید.

اگر یک دوربین کامپکت جدید خریداری می‌کنید، از زوم دیجیتال برای مقایسه مدل‌ها استفاده نکنید. درعوض، روی مشخصات بزرگنمایی نوری و مهمتر از همه،  فاصله کانونی لنزها تمرکز کنید. هنگامی که اسباب‌بازی جدید خود را خریداری کردید، برای جلوگیری از بزرگنمایی تصادفی خارج از حدود نوری، اطمینان حاصل کنید که ویژگی بزرگنمایی دیجیتال را در منو خاموش کرده‌اید.

منابع photographylife
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.