تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

در این مقاله همه آنچه باید در مورد تعادل رنگ سفید بدانید بیان شده است.

آیا فکر کرده‌اید که چرا سوژه‌های شما هنگام عکاسی در محیط‌های بسته زرد می‌شوند؟ یا چرا فلاش دوربین شما عکس‌ها را آبی نشان می‌دهد؟ درک کامل مفهوم تعادل رنگ سفید و نحوه عملکرد آن در عکاسی دیجیتال بسیار مهم است؛ زیرا تنظیم نادرست آن می‌تواند عکس را خراب کند، انواع رنگ‌های ناخواسته را اضافه کرده و باعث شود رنگ پوست بسیار غیر طبیعی به نظر برسد. در این مقاله ما اصول اولیه تعادل رنگ سفید و دمای رنگ را مرور می‌کنیم. موضوعاتی که درک آنها برای مبتدیان ممکن است کمی سخت باشد.

مقدمه: White Balance چیست؟

مهم نیست که از چه چیزی عکاسی می‌کنید. این نکته در مورد نور همیشه وجود دارد؛ همه نورها یکسان نیستند. ما در مورد کیفیت نور صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظورمان رنگ نور است. آنچه ممکن است به عنوان نور سفید از منابع مختلف مشاهده کنید، در واقع می‌تواند رنگ‌های متفاوت یا درجه حرارت رنگ متفاوت داشته باشد. نور مستقیم خورشید در ظهر (که به آن به عنوان نور خورشید اشاره می‌کنیم) دمای رنگ «معمولی» در نظر گرفته می‌شود و همه منابع نوری با این استاندارد مقایسه می‌شوند. به عنوان مثال، نور یک لامپ رشته‌ای نارنجی‌تر از خورشید به نظر می‌رسد. در مقابل، به نظر می‌رسد مناطق سایه‌دار بیشتر از نور خورشید آبی هستند. در عکاسی ما از این تفاوت‌ها به عنوان «گرم‌تر» (یا نارنجی زیاد) و «سردتر» (یا آبی زیاد) نسبت به نقطه مرجع خنثی نور خورشید خود یاد می‌کنیم.

این امر چگونه در عکاسی صدق می‌کند؟ آیا تا به حال عکسی گرفته‌اید که بیش از حد نارنجی یا آبی به نظر برسد؟ وقتی با چشم خود به منظره نگاه می‌کردید، احتمالاً نارنجی یا آبی به نظر نمی‌رسید و طبیعی بود. این به این دلیل است که مغز ما دماهای مختلف رنگ را تصحیح می‌کند به طوری که ما فقط رنگ‌های معمولی را می‌بینیم.

اگر اسکی‌باز هستید این آزمایش سریع را امتحان کنید: عینک اسکی خود را بپوشید و به برف نگاه کنید. رنگ آن باید تغییر کند. اگر عینک اسکی با رنگ زرد دارید، برف زرد رنگ به نظر می‌رسد. با این حال، پس از کمی اسکی رفتن، چشم‌ها و مغز شما برای رنگ تنظیم می‌شوند و برف دوباره سفید به نظر می‌رسد. وقتی بعد از اسکی، عینک خود را بر می‌دارید، رنگ برف بیشتر مایل به آبی به نظر می‌رسد تا سفید؛ تا زمانی که مغز شما دوباره رنگ‌ها را به حالت عادی برگرداند. این مثال این واقعیت را ثابت می‌کند که ما به یک سیستم رنگی بسیار پیچیده مجهز شده‌ایم که به طور خودکار رنگ‌ها را در شرایط مختلف نور تنظیم می‌کند.

 

White Balance Correct vs Incorrect 960x320 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

از طرف دیگر دوربین‌های ما به طور خودکار دمای رنگ‌های مختلف را جبران نمی‌کنند. در عوض، مگر اینکه از تنظیماتی استفاده کنید که دمای رنگ‌های مختلف را جبران می‌کند (که به زودی در مورد آن صحبت خواهیم کرد)، دوربین‌ها دمای نور و رنگ را که در منظره است ثبت می کنند، نه آنچه را که چشم شما می‌بیند.

اگر از تنظیمات غلط تعادل رنگ سفید در دوربین استفاده شود، تصاویر غیرطبیعی با رنگ بد پوست و تغییر رنگ ظاهر می‌شوند. در اینجا یک نمونه تعادل سفید صحیح و یک نمونه غلط آورده شده است:

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ تصویر سمت چپ طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و رنگ پوست خوب است. در حالی که تصویر سمت راست بسیار نارنجی است. تصویر دوم به وضوح نیاز به تعادل رنگ سفید دارد تا تن نارنجی حذف شود.

دمای رنگ چیست؟

بیایید کمی بیشتر در مورد دمای رنگ صحبت کنیم. دمای رنگ در واحد کلوین (K) اندازه‌گیری می‌شود و یک ویژگی فیزیکی در  نور است. حاشیه بزرگی برای واریانس بین منابع نوری مختلف وجود دارد؛ حتی اگر این منابع کاملاً یکسان به نظر برسند. مثلا شاید شما در اتاقی بوده‌اید که دارای ردیف چراغ‌های فلورسنت بالای سر است و متوجه شده‌اید که لامپ‌هایی با رنگی متفاوت از بقیه وجود دارد. شاید آنها قدیمی‌تر یا نوعی متفاوت از لامپ‌ها بودند. اما صرف‌نظر از دلیل آن، دمای رنگ آنها متفاوت از بقیه لامپ‌ها بود. به طور مشابه نور خورشید در ظهر می‌تواند دمای رنگ متفاوتی نسبت به غروب داشته باشد.

دمای رنگ خنثی (نور خورشید در ظهر) بین K 5200 -6000 است. شما خواهید دید که اکثر دستگاه‌های فلاش در این محدوده تنظیم شده‌اند. به این معنی که آنها اساساً سعی می‌کنند از نور خورشید تقلید کنند. یک لامپ رشته‌ای (گرم/نارنجی) دارای دمای رنگی در حدود 3000 کلوین است ، در حالی که سایه (آبی/سرد) دمای رنگی در حدود 8000 کلوین دارد. این نمودار چند منبع مختلف نور و محدوده اندازه‌گیری کلوین آنها را در اختیار شما قرار می دهد:

 

نوع نور                       دمای رنگ در کلوین (K)

شعله شمع             1000 تا 2000

روشنایی خانگی              2500 تا 3500

طلوع و غروب آفتاب        3000 تا 4000

نور خورشید و فلش  5200 تا 6000

آسمان پاک            6000 تا 6500

آسمان ابری و سایه  6500 تا 8000

آسمان خیلی ابری    9000 تا 10.000

 

دمای رنگ منابع مختلف نور

از نظر عکاسی، وقتی صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید دارای چندین منبع نوری با دمای رنگ متفاوت است ممکن است مشکل‌ساز باشد. این وضعیت به عنوان روشنایی مختلط شناخته می‌شود. به عکس زیر نگاهی بیندازید:

 

نور مختلط: نور روز + تنگستن ، دما: 2600 کلوین

نور مختلط: نور روز + تنگستن ، دما: 2600 کلوین

 

 

در این صحنه لوسترهایی روی میزها آویزان بود که لامپ‌های رشته‌ای درون آنها قرار داشت. در حالی که نور غیر مستقیم خورشید از پشت پنجره‌ها می‌آمد. پس از تنظیم تراز سفیدی برای روشنایی بالای تنگستن (که نحوه انجام آن را توضیح خواهیم داد)، نور خورشید کنار سفره را روشن می‌کند و گل‌های سمت راست آبی به نظر می‌رسد.

دمای رنگ در شرایط مختلف نور

فقط منابع نوری متفاوت نیستند که می‌توانند دمای رنگ متفاوتی را به شما ارائه دهند. شرایط مختلف نور نیز می‌تواند دمای رنگ متفاوتی داشته باشد. به این  عکس دقت کنید:

 

نور خورشید – آفتابی ، دوربین WB  در  5500 K
نور خورشید – آفتابی ، دوربین WB  در  5500 K

 

تراز سفیدی (White Balance) چیست؟

اکنون که می‌دانید دمای رنگ چیست، درک تعادل رنگ سفید نیز نسبتاً آسان است. همانطور که از نامش پیداست، تراز سفیدی دمای رنگ را در تصویر شما متعادل می‌کند. اما چطور؟ اینگونه که رنگ متضاد را به تصویر اضافه می‌کند تا دمای رنگ را به حالت خنثی برگرداند. به جای سفیدهایی که به رنگ آبی یا نارنجی به نظر می‌رسند، پس از متعادل‌سازی درست، با رنگ سفید ظاهر می‌شوند.

به زبان ساده‌تر تعادل رنگ سفید در عکاسی دیجیتال به معنای تنظیم رنگ‌ها به منظور طبیعی‌تر نشان دادن تصویر است. ما فرایند تنظیم رنگ‌ها را برای خلاص شدن از شر رنگ‌آمیزی انجام می دهیم تا سعی کنیم رنگ‌های موجود در تصاویر خود را به واقعیت شبیه کنیم.

خبر خوب اینکه تنظیم تراز سفیدی بسیار آسان است. می‌توانید این کار را در دوربین خود و همچنین در نرم‌افزارهای پس از پردازش انجام دهید.

تعادل رنگ سفید در دوربین

اکثر دوربین‌ها دارای گزینه‌ای برای تنظیم تعادل سفید هستند. تنظیمات معمولی شامل “sun”, “shade”, “tungsten”  و  “fluorescent” است. برخی از دوربین‌ها این امکان را دارند که با انتخاب مقدار کلوین، درجه حرارت رنگ را به صورت دستی تنظیم کنند.

بیایید چند نمونه را بررسی کنیم:

 

White Balance Tungsten 960x479 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

در تصویر سمت چپ وقتی دوربین روی تعادل سفید خنثی تنظیم شده است می‌توانید لامپ‌ها را نارنجی ببینید. اما هنگامی که آن را به دمای رنگ لامپ‌ها تغییر می‌دهیم (به صورت دستی یا با تراز سفیدی از پیش تعیین شده)، آنها معمولی به نظر می‌رسند. چرا؟! دوربین با افزودن رنگ آبی به عکس، دمای رنگ لامپ ها را «خنک» می‌کند و ظاهر نور سفید را به ما نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که در حالی که لامپ‌ها سفید به نظر می‌رسند، بوکه در پس‌زمینه آبی به نظر می‌رسد.

آیا در درک آنچه در جریان است مشکل دارید؟ به این تصاویر از همان صحنه که در نور روز گرفته شده نگاهی بیندازید:

 

White Balance Daylight 960x480 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

با روشن شدن هوا، می‌توانید ببینید که 5500 کلوین تعادل سفید مناسب برای دمای رنگ است. اگر تراز سفیدی را در نور روز روی 3050 K تنظیم کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ تصویر آبی می‌شود! این مقدار رنگ آبی است که به عکس لامپ‌های رشته‌ای نارنجی اضافه شده است تا نارنجی را متعادل کرده و دمای رنگ نور رشته‌ای را عادی جلوه دهد.

تغییر WB در دوربین در مقابل نرم افزار پس از پردازش

یکی از نکات مهم در عکاسی دیجیتال این است که دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های سفید و فیلترهای حذف رنگ برای به دست آوردن رنگ‌های دقیق نداریم. اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید، بعداً می‌توانید تراز سفیدی را در نرم‌افزار پس از پردازش، تنظیم کنید (دلیلش این است که تصویر اصلی RAW هیچ رنگی ندارد و در فرایند تبدیل RAW اضافه می‌شوند). تصویر اصلی توسط دوربین دست نخورده و بدون پردازش باقی می‌ماند. این بدان معناست که تا زمانی که به صورت RAW عکاسی می‌کنید، می‌توانید به سادگی از تنظیم تعادل رنگ سفید چشم پوشی کنید.

اما اگر از RAW استفاده نکنید و به جای آن JPEG بگیرید چه؟ پس باید نحوه تنظیم تعادل رنگ سفید در دوربین خود را بیاموزید. زیرا تنظیم تراز سفیدی در ادامه میتواند برای تصویر بسیار مضر باشد و ممکن است هرگز نتوانید رنگ‌ها را به درستی بدست آورید. در بیشتر شرایط دوربین شما کار درستی را در حدس زدن دمای رنگ مناسب انجام می‌دهد. اما مواردی وجود دارد که دوربین فریب شرایط نادرست را می‌خورد و رنگ‌های بدی به شما می‌دهد. آن وقت است که باید آن را به صورت دستی در دوربین خود تغییر دهید.

از آنجا که من همیشه با RAW عکاسی می‌کنم، بیشتر اوقات دوربین خود را روی “Auto White Balance” تنظیم می‌کنم و به دوربین اجازه می‌دهم حدس بزند که WB یا تعادل سفید صحیح باید چه باشد. اگر دوربین نتواند تعادل رنگ سفید را درست حدس بزند، به سادگی میتوان آن را در نرم‌افزارهای پس از پردازش مانند Lightroom تغییر داد و مقادیر مورد نظر را در هر تعداد عکس که نیاز دارید کپی پیست کرد. این مطلب در جزئیات بیشتر در پایین مقاله توضیح داده شده است. بنابراین اگر دوربین خود را برای عکاسی با حالت خام (RAW) تنظیم کرده‌اید، کافی است آن را روی Auto White Balance تنظیم کنید و آماده باشید! و این تنها یکی از مزایای عکاسی در حالت RAW است. می‌توانید در مقاله RAW  یا  JPEG من درباره آنها بخوانید.

چگونه تعادل رنگ سفید را در دوربین خود تغییر دهیم

تعادل رنگ سفید را میتوان به راحتی در اکثر دوربین‌ها تغییر داد. در اکثر دوربین‌های DSLR و بدون آینه‌، باید دکمه‌ای وجود داشته باشد که به شما اجازه می‌دهد به سرعت بین پیش تنظیمات مختلف، تعادل رنگ سفید را تغییر دهید. مثلا در دوربین‌های DSLR نیکون، اغلب دکمه “WB” را می‌بینید. نگه داشتن آن دکمه و حرکت دادن صفحه شماره‌گیری عقب به شما امکان می‌دهد بین تنظیمات مختلف تعادل رنگ سفید مانند «رشته‌ای»، «فلورسنت»، «نور مستقیم خورشید» جابجا شوید. اگر دکمه تعادل رنگ سفید ندارید یا ترجیح می‌دهید تعادل رنگ سفید را از طریق منوی دوربین خود انتخاب کنید، اغلب می توانید آن تنظیم را در منوی کلی “Shooting” پیدا کنید. مثلا اگر DSLR نیکون ابتدایی دارید، کافی است به “Shooting Menu” رفته و تا “white  Balance” به پایین بروید. آنجا تعدادی ایستگاه از پیش تنظیم شده مختلف مانند موارد زیر به شما نشان داده می‌شود:

White Balance Camera Menu - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

بیایید اینها را یک به یک مرور کنیم.

پیش تنظیم دوربین تعادل سفید

اکثر دوربین‌های دیجیتال فعلی دارای تنظیمات از پیش تنظیم تعادل رنگ سفید هستند که توسط سازنده بر روی یک عدد کلوین مشخص شده است. این ایستگاه از پیش تنظیم شده نیز بسته به سازنده و مدل دوربین متفاوت است. در اینجا لیستی از پیش تنظیمات رایج برای اکثر دوربین‌های DSLR نیکون و دوربین‌های بدون آینه آمده است:

Auto (A): تنظیمات پیش فرض WB و مواردی که من همیشه در هنگام عکاسی RAW استفاده می‌کنم. بسته به نور محیط و استفاده از فلاش، دوربین به طور خودکار WB را حدس می‌زند. برخی از دوربین‌ها بیش از یک تنظیم خودکار برای محیط‌ها و شرایط نوری مختلف دارند.

Incandescent (لامپ): از این تنظیم در لامپ‌های تنگستن استفاده کنید؛ وگرنه تصویر بسیار آبی به نظر خواهد رسید.

Fluorescent (لوله درخشان): ازین مورد اگر عکس‌ها ‌خیلی سبز به نظر می‌رسند یا زیر نورهای فلورسنت هستند، استفاده کنید. از آنجا که انواع مختلفی از لامپ‌های فلورسنت وجود دارد، برخی از دوربین‌ها چندین گزینه مختلف برای این تنظیمات ارائه می‌دهند.

Direct Sunlight (خورشید): هنگام عکاسی در خارج از منزل با تابش خورشید به سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Flash (رعد و برق): هنگام استفاده از فلاش روی دوربین استفاده می‌شود.

Cloudy (ابر): در روزهای ابری یا سایه استفاده می‌شود. تصاویری گرم‌تر از نور خورشید ایجاد می‌کند.

Shade (خانه سایه‌دار): گر‌متر از حالت ابری، رنگ نارنجی را به عکس اضافه می‌کند. برای غروب و سایه مناسب است.

Choose Color Temperature (K): به شما امکان می‌دهد مقدار کلوین را به صورت دستی (معمولاً از 2500 به 10.000) تغییر دهید.

Preset (PRE): برای تطابق رنگ با کارت تعادل رنگ سفید استفاده می‌شود.

لیست بالا ممکن است برای دوربین شما متفاوت باشد و ما اطلاعات را فقط به عنوان مرجع ارائه می‌دهیم.

بهترین راه برای به دست آوردن تعادل رنگ سفید از طریق تنظیم “Preset” (PRE) است. اما شما به یک کارت تعادل رنگ سفید (که به عنوان ” grey card” یا ” 18% gray card ” نیز شناخته می‌شود) نیاز دارید و دوربین شما نیاز دارد آن را بخواند. در تنظیمات منوی تراز سفیدی دوربین خود، باید بتوانید چیزی را مشاهده کنید که روی آن نوشته شده است “Preset” (در نیکون) یا “Custom  White Balance”  در کنون.

White Balance Color Temperature and Preset Manual - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

این فرآیند شامل نگه داشتن کارت تراز سفیدی در جلوی لنز دوربین است تا بتواند دمای رنگ صحیح نوری را که از کارت منعکس می‌شود، بخواند. برخی از دوربین‌ها ممکن است از شما بخواهند ابتدا از کارت تعادل رنگ سفید عکس بگیرید، سپس رنگ‌های آن را بخوانید تا تراز سفیدی صحیح مشخص شود.

به خاطر داشته باشید که این تنظیم دوربین دائمی نیست. هر بار که شرایط نور شما تغییر می‌کند باید دوباره این روند را انجام دهید.

نحوه تغییر تراز سفید در نرم‌افزار پس پردازش

اگر نمی‌خواهید نگران تغییر تراز سفیدی در دوربین خود برای شرایط مختلف باشید، تا زمانی که در حالت RAW عکاسی می‌کنید، همیشه می‌توانید با نرم‌افزارهای پس پردازش مانند Adobe Photoshop یا Lightroom ، تراز سفیدی تصاویر خود را تنظیم کنید. گاهی از آن به عنوان «اصلاح رنگ» یاد می‌شود. در نرم‌افزار شما احتمالاً پنلی را مشاهده خواهید کرد که شبیه به این است:

 

White Balance Lightroom Panel 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

درست مانند تنظیم تراز سفیدی در دوربین، می‌توانید تعادل سفید را به صورت دستی یا با تنظیم مقدار دما یا با استفاده از ابزار قطره‌چکان در سمت چپ و کلیک روی قسمت خنثی یا سفید تصویر تنظیم کنید. به طور مشابه در دوربین خود، می‌توانید یک تراز سفیدی از پیش تعیین شده را نیز انتخاب کنید:

 

White Balance Lightroom Options - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

در اینجا تراز سفیدی همان تصویر بالا، هم مستقیماً خارج از دوربین و هم در Lightroom تنظیم شده است. آن را با تصویری که در آن تنظیم تعادل رنگ سفید در دوربین انجام شده است، مقایسه کنید:

 

White Balance Adjusted in Lightroom 960x480 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

به یاد داشته باشید؛ این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در حال گرفتن تصاویر RAW هستید. اگر با JPEG عکس می‌گیرید، می‌توانید تعادل رنگ سفید را کمی در تصاویر خود تنظیم کنید. اما نمی‌توانید اصلاحات شدیدی را انجام دهید.

در اینجا نمونه دیگری از تنظیم تعادل رنگ سفید در پس پردازش وجود دارد. این عکس در طی یک جشن نامزدی که در نور روز شروع شد، گرفته شده است و دوربین روی تعادل رنگ سفید 5500 K قرار داشت. با شروع غروب خورشید، نور گر‌م‌تر و گرم‌تر شد و به این تصویر حس نارنجی بسیار بخشید.

 

غروب آفتاب – دوربین تعادل رنگ سفید: 5500 کلوین
غروب آفتاب – دوربین تعادل رنگ سفید: 5500 کلوین

 

 

حالا ممکن است برخی افراد دوست داشته باشند عکس غروب آفتاب همینقدر گرم باشد، اما به نظرم باید کمی سرد شود تا رنگ صورتی و آبی را در آسمان بیرون بیاورد و پوست کمی طبیعی‌تر به نظر برسد. در لایت‌روم، تراز سفیدی در 4500 کیلو K تنظیم شده تا این تصویر را که به نظر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد به دست آمد:

 

غروب آفتاب – تراز سفیدی تنظیم شده: 4500 کلوین
غروب آفتاب – تراز سفیدی تنظیم شده: 4500 کلوین

 

 

رابطه بین دمای رنگ و تراز سفید

اکنون که تفاوت بین دمای رنگ و تراز سفیدی را می‌دانید، باید بتوانید رابطه بین آنها را مشاهده کنید. آنها متضاد هم هستند! متأسفانه از آنجا که عکاسان عمدتا با تراز سفیدی کار می‌کنند، گاهی اوقات هنگام مراجعه به مقادیر دمای رنگ دچار سردرگمی می‌شویم.

شخصاً، تقریباً همیشه در یک عدد ثابت در حدود 5500 کلوین عکاسی می‌کنم. وقتی از فضاهای داخلی که با لامپ های رشته‌ای روشن شده‌اند عکس می‌گیریم، تصاویر همه نارنجی به نظر می‌رسند. اگر با RAW  عکاسی کنید، مشکلی نیست! در Lightroom می‌توانید آنها را سرد کنید و تعادل رنگ سفید خود را به 3000 کلوین تغییر دهید. برای سایه، با تغییر تراز سفیدی به 6500 کلوین، تصاویر سایه‌دار را «گرم» کنید. برای گرم شدن نور و کاهش مقادیر کلوین، شروع به برابر شدن با نور سرد می‌کند.

اما به یاد داشته باشید که دمای رنگ را متعادل کنید! آنچه در واقع انجام می‌دهیم اضافه کردن دمای رنگ مخالف به تصویر است. ما 3000 کلوین را خنک می‌دانیم. وقتی دمای رنگ یک لامپ رشته‌ای 3000 کلوین است، به عنوان دمای رنگ سرد در واقع یک تعادل سفید سرد ایجاد می‌کند.

اکنون می‌توانید از همه اینها نتیجه بگیرید. اگر تراز سفیدی خود را بر روی دمای رنگ صحنه‌ای که عکاسی می‌کنید تنظیم کنید، باید عالی به نظر برسد! اگر از لامپ‌هایی با دمای رنگ 3000 کلوین عکاسی می‌کنید و تراز سفیدی دوربین خود را بر 3000 کلوین تنظیم کرده‌اید، نور باید سفید به نظر برسد! البته قسمت بد اینجاست. در واقع هیچ راهی برای اندازه‌گیری دمای رنگ وجود ندارد ولی می‌توانید آن را تقریبا به دست آورید یا در عملیات پس پردازش، تنظیمش کنید.

استفاده از تراز سفیدی خودکار

اگر عکس JPEG را ترجیح می‌دهید یا نمی‌خواهید عملیات تصحیح رنگ بعد از گرفتن تصویر انجام دهید، اکثر دوربین‌ها (و نه همه) و نرم‌افزارهای پس پردازش گزینه‌ای برای استفاده از تراز سفیدی خودکار یا AWB ارائه می‌دهند. با AWB، دوربین شما صحنه‌ای را که عکاسی می‌کنید ارزیابی کرده و بهترین تعادل رنگ سفید را برای استفاده انتخاب می‌کند. به طور معمول به رنگ خنثی در صحنه، مانند سفید یا خاکستری برای تعیین تراز صحیح سفید اشاره می‌کند. بسته به دوربین و صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، نتایج شما از حالت عالی تا افتضاح متغیر خواهد بود.

استفاده از تراز سفیدی خودکار در دوربین

هنگام استفاده از تراز سفیدی خودکار در دوربین، نتایج شما بسته به شرایط نوری که در آن عکاسی می‌کنید متفاوت خواهد بود. مثلا اگر در نور روز عکاسی می‌کنید، تراز سفیدی عکس‌های شما معمولاً درست خواهد بود. متأسفانه روشنایی مختلط واقعاً می‌تواند مشکلاتی در AWB ایجاد کند. بنابراین ممکن است هنوز نیاز به تنظیم تعادل رنگ سفید در نرم افزارهای پس پردازش داشته باشید.

حتی نور روز می‌تواند تعادل خودکار سفید را فریب دهد. در اینجا مجموعه‌ای از تصاویر از یک روباه نارنجی روی میز قهوه‌ای است که نشان می‌دهد تعادل سفیدی خودکار چگونه می‌تواند بدون رنگ خنثی در تصویر باشد تا دوربین شما به آن اشاره کند:

 

تراز خودکار خودکار – در حالت 3600 کلوین
تراز خودکار خودکار – در حالت 3600 کلوین

 

تراز خودکار خودکار – در حالت 2850 کلوین
تراز خودکار خودکار – در حالت 2850 کلوین

 

تراز سفیدی خودکار – در حالت 5600 کلوین
تراز سفیدی خودکار – در حالت 5600 کلوین

 

تراز سفیدی خودکار – 5600 کلوین تصحیح شده
تراز سفیدی خودکار – 5600 کلوین تصحیح شده

 

همه این تصاویر در یک نور گرفته شده‌اند. می‌توانید ببینید که پس‌زمینه هنگام استفاده از تراز سفیدی خودکار چقدر تفاوت ایجاد می‌کند. در تصویر سوم، افزودن پس‌زمینه سفید به سادگی به دوربین کمک می‌کند تا تعادل صحیح سفید را بدست آورد. می‌توانید ببینید آخرین تصویر همان تصویر دوم است؛ فقط با تراز سفیدی صحیح (تنظیم شده در Lightroom).

دوربین‌های مختلف دارای قابلیت تعادل سفید خودکار متفاوت هستند. مانند هر فناوری دیگری به نظر می‌رسد دوربین‌های جدیدتر دقت بیشتری نسبت به دوربین‌های قدیمی دارند. همچنین به طور معمول در دوربین‌های گران‌قیمت قابلیت‌های پیشرفته‌تری خواهید داشت. این بدان معنا نیست که سیستم‌های AWB در دوربین‌های سطح اول خوب نیستند. به عنوان مثال، آیفون با AWB کار خوبی انجام می‌دهد؛ اما به احتمال زیاد Nikon DSLR عملکرد بهتری دارد و به طور مداوم آن را درست انجام خواهد داد.

استفاده از تراز سفیدی خودکار در نرم‌افزارهای پس پردازش

در اکثر نرم‌افزارهای پس پردازش مانند Lightroom و Capture One گزینه تعادل سفیدی خودکار ارائه می‌شود. طبق تجربه، این گزینه هرگز به اندازه عکاسی با AWB در دوربین دقیق نیست. اما اگر سعی می‌کنید تعادل رنگ سفید را در تصویر خود تنظیم کنید و به نظر نمی‌رسد که بتوانید آن را درست بدست آورید، می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

در اینجا نمونه‌‌ای از استفاده از تراز سفیدی خودکار در Lightroom روی یک عکس ساده و نورگیر خورشید آورده شده است:

تنظیم رنگ سفید در دوربین: 5400 کلوین
تنظیم رنگ سفید در دوربین: 5400 کلوین

 

 

تراز خودکار خودکار در لایت روم: 4050 کلوین
تراز خودکار خودکار در لایت روم: 4050 کلوین

به نظر می‌رسد لایت‌روم نتوانسته است در این تصویر تعادل سفید را درست بدست آورد.

ته‌رنگ

علاوه بر دمای رنگ، نور نیز می‌تواند رنگ داشته باشد. در حالی که دمای رنگ در طیف نارنجی/آبی متغیر است، ته رنگ در طیف سبز/سرخابی متغیر است. هنگام اصلاح رنگ‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند معمولاً نیازی به تنظیم رنگ اصلی نیست. اگر تمایل به عکاسی از موضوعاتی دارید که از منابع نوری مصنوعی مانند تنگستن، فلورسنت، چراغ‌های LED یا گاز جیوه استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از نور طبیعی نیاز به تنظیم رنگ خواهید داشت.

در اینجا یک نمونه‌ از صحنه‌ای است که توسط چراغ‌های فلورسنت روشن شده است:

 

نور فلورسنت -دما: 4450 کلوین ، رنگ: -5
نور فلورسنت -دما: 4450 کلوین ، رنگ: -5

 

نور فلورسنت – دما: 4450 کلوین ، رنگ: +50
نور فلورسنت – دما: 4450 کلوین ، رنگ: +50

 

می‌بینید که تصویر اول دارای رنگ سبز بسیار تند است. با تغییر رنگ (افزودن سرخابی) اما دست نزدن به دمای رنگ، تراز سفیدی اصلاح شده است. منظور از ته‌رنگ، جبران رنگی نیست که از اجسام نزدیک به سوژه شما منعکس شده است؛ مانند این تصویر:

 

White Balance reflected green 1 960x641 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

در عکاسی از این مدل در این صحنه یک در سبز در کنارش بود. اگرچه تراز سفیدی در تصویر درست است، اما ته رنگ سبز در سمت سایه صورت او وجود دارد که هیچ ارتباطی با دمای رنگ ندارد. این بازتاب نور خاموش درب سبز است و با تنظیم ته‌رنگ تصویر قابل اصلاح نیست.

درست مانند نور منعکس شده که رنگ‌ دارد، نورهای رنگی یا ژله‌ای روی سوژه شما نیز با تنظیم ته‌رنگ تصویر به راحتی اصلاح نمی‌شوند. به عنوان مثال، این تصویر از عروسی شب سال نو همه آنچه را که می‌خواهید، شامل می شود: استریم‌ها، چهره‌های شاد و سبز روی عروس و داماد …  .ولی… چه شد؟

 

NIKON D810 + 35mm f/1.4 @ 35mm، ISO 1600، 1/160، f/1.4
NIKON D810 + 35mm f/1.4 @ 35mm، ISO 1600، 1/160، f/1.4

 

متأسفانه این چیزی نیست که بتوان با تنظیم تراز سفیدی آن را برطرف کرد. خوشبختانه عکس در حالت سیاه و سفید بسیار خوب به نظر می‌رسد.

 

NIKON D810 + 35mm f/1.4 @ 35mm، ISO 1600، 1/160، f/1.4
NIKON D810 + 35mm f/1.4 @ 35mm، ISO 1600، 1/160، f/1.4

 

سازگاری (یا عدم آن) بین دوربین و مدل

اگر ایجاد تعادل صحیح رنگ سفید بین تصاویر شما به اندازه کافی سخت نبوده است، استفاده از دوربین‌های مختلف در حین عکاسی از یک صحنه، بعد جدیدی از پیچیدگی را ارائه می‌دهد. این چیزی است که عکاسان عروسی به خوبی می‌دانند؛ زیرا آنها معمولاً با عکاس دیگری کار می‌کنند که به ندرت مدل دوربین مشابهی دارد. این چیزی است که هر عکاسی که با بیش از یک دوربین کار می‌کند با آن روبرو می‌شود.

نگاهی به این مجموعه عکس‌ها بیندازید که دقیقاً در نور یکسان با دوربین‌های مختلف گرفته شده‌اند:

Nikon D800 – دما: 7150 کلوین ، رنگ: +14
Nikon D800 – دما: 7150 کلوین ، رنگ: +14

 

Nikon D810 – دما: 7150 کلوین ، رنگ: +14
Nikon D810 – دما: 7150 کلوین ، رنگ: +14

 

 

در زیر هر تصویر می‌توانید تعادل رنگ سفید و ته‌رنگ تنظیم شده در Lightroom را ببینید. توجه داشته باشید که اگرچه یکسان هستند، اما تصاویر کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند! این به شما می‌گوید که مدل‌های مختلف دوربین حتی اگر از یک کمپانی باشند، بر شکل نهایی تصویر تأثیر می‌گذارد. دلیل این امر در نرم‌افزاری است که برای پردازش RAW استفاده می‌شود. اگر از دوربین‌های مختلف استفاده می‌کنید این چه معنایی دارد؟ این بدان معناست که اگر می‌خواهید تنظیمات تراز سفیدی را از یک تصویر کپی کرده و در تصویر دیگری که با مدل دیگری از دوربین گرفته شده است بچسبانید، ممکن است تصاویر نهایی شما یکسان نباشد.

استفاده‌ی خلاقانه

به خاطر داشته باشید که ما به عنوان عکاس باید تصمیم بگیریم چه رنگ‌هایی طبیعی‌تر یا جذاب‌تر برای چشم ما باشند. این بدان معناست که گاهی اوقات ممکن است بخواهید از «مدرک هنری» استفاده کنید تا به تصویر یک ظاهر و احساس متفاوت بدهید. برای مثال به دو تصویر زیر توجه کنید:

As Shot vs Tungsten Preset 960x722 1 - تعادل رنگ سفید (White Balance) چیست؟

 

تصویر سمت چپ خروجی دوربین است و تصویر سمت راست بعد از تغییر WB به “Tungsten” توسط Lightroom. تصویر سمت چپ کمی کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ در حالی که تصویر سمت راست دارای کنتراست رنگ زیادی است. رنگ آبی موجود در آب و این که کوه‌ها خودنمایی می‌کنند دوست داشتنی است که به تصویر ظاهری کاملاً متفاوت می دهد.

سوالات متداول راجع‌به تعادل رنگ سفید

تعادل رنگ سفید به چه معناست؟

در عکاسی تعادل سفید فرایند تنظیم رنگ‌ها برای طبیعی جلوه دادن آنها در تصاویر است. این تنظیمات را میتوان در دوربین و همچنین در مرحله پس پردازش انجام داد.

چگونه میتوان تعادل رنگ سفید را تغییر داد؟

اکثر دوربین‌ها راهی آسان برای تغییر تراز سفیدی ارائه می‌دهند. دوربین‌های رده بالاتر معمولاً دارای دکمه اختصاصی برای تغییر تعادل رنگ سفید هستند و مدل‌های رده پایین ممکن است دارای منوی تنظیمات برای تنظیم تعادل رنگ سفید باشند.

چرا تعادل رنگ سفید مهم است؟

دریافت رنگ‌های طبیعی و رنگ پوست در تصاویر بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است بعداً رفع آن غیرممکن باشد؛ مخصوصاً اگر تصویر با فرمت ضعیف مانند JPEG گرفته شده باشد.

تعادل رنگ سفید چگونه بر عکس تأثیر می‌گذارد؟

تعادل سفید می‌تواند به طور قابل توجهی بر رنگ‌ها در تصویر تأثیر بگذارد. اگر نادرست تنظیم شده باشد می‌تواند تصویر را خیلی سرد (آبی زیاد) نشان دهد یا بیش از حد گرم (نارنجی زیاد) باشد.

آیا باید از تراز سفیدی خودکار استفاده کنم؟

اگر با فرمت RAW عکاسی می‌کنید، استفاده از تنظیمات خودکار تراز سفیدی کاملاً بدون ایراد است؛ زیرا بعداً در نرم‌افزار پس پردازش قابل تغییر است. اگر با فرمت JPEG عکاسی می‌کنید، Auto White Balance هنگام استفاده از دوربین دیجیتال مدرن باید در شرایط نوری معمولی به خوبی کار کند. با این حال هنگام عکاسی در نور مختلط یا در شرایط نوری پیچیده، تعادل سفید خودکار ممکن است نتایج متفاوتی را ایجاد کند.

چگونه می‌توانید تعادل رنگ سفید بی نقص بدست آورید؟

بهترین راه برای به دست آوردن تعادل رنگ سفید بی نقص، استفاده از یک کارت خاکستری 18 درصد با یک دوربین که می‌تواند نور منعکس شده از آن را اندازه‌گیری کرده و تعادل رنگ سفید را به طور دقیق تنظیم کند، توصیه می‌شود.

تراز سفیدی بر چه اساسی باید تنظیم شود؟

بستگی به شرایط نور دارد. اگر نمی دانید تراز سفیدی را بر روی چه چیزی تنظیم کنید، آن را روی “Auto” (تعادل سفید خودکار) تنظیم کنید.

آیا تعادل سفید با نوردهی یکسان است؟

خیر. میزان نوردهی مقدار نوری است که به سنسور شما می‌رسد و چقدر عکس شما روشن یا تیره می‌شود. در حالی که تعادل رنگ سفید به رنگ‌ها و میزان گرم، سرد و طبیعی بودن تصویر شما مربوط می‌شود. ممکن است یک عکس با نوردهی عالی داشته باشید که تعادل رنگ سفید ضعیفی دارد.

نتیجه‌گیری

تا زمانی که با RAW عکاسی می‌کنید، دانستن دمای رنگ منابع مختلف نور چندان مهم نیست. درک ساده مفهوم اولیه دمای رنگ برای اکثر عکاسان کافی است. آنچه مهم است دانستن نحوه و زمان تنظیم تعادل رنگ سفید، چه در دوربین قبل از عکاسی و چه در نرم افزار پس پردازش است.

پس از تنظیم تعادل سفید در تصاویر، می‌توانید از تعادل سفید به طور خلاقانه در تصاویر خود استفاده کنید و آنها را گرم یا سرد کنید تا حس کل صحنه را تغییر دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.